Trendspaning - Vad dricker vi för vin 2023?

Kategorier: Vinskolan

Vad händer i vin och matvärlden i kris, krig och ekonomisk ovisshet? Vi trendspanar kring vad och hur vi äter och dricker 2023 och resultatet är i vissa fall den totala motsatsen till förväntningarna. Det här är de 17 starkaste trenderna för vin och mat det kommande året.

Det är krig i Europa, vi har inga pengar, priserna på el, mat och bensin rusar i höjden och vi har just upplevt en av de största hälsokriserna på global nivå sedan Spanska sjukan. Ovissheten om framtiden är ett faktum -  så vad gör vi då?

Jo, vi dricker rosa bubbel och spelar rundpingis. Skiter i miljön och äter mer kött. Tröstar oss med socker och bjuder in till hemmafest. Suddar ut mossiga skillnader mellan rött och rosé samt tappar vin på burk för att ”snobbigt är ute”.

Ja, lite så faktiskt.

Det här är några av de trender vi kan förvänta oss under 2023 när det handlar om vin och mat.

Ps: texten är baserad på en rad olika källor (texter, spaningar och statistik) se fullständig lista längst ned.

1. Priset blir ännu mer avgörande

Det handlar nu om att leva för morgondagen snarare än för dagen. Det dras in på både krogbesök och resor men lusten till upplevelser och att ses försvinner inte. Även vinbudgeten påverkas såklart - förhoppningsvis mot att dricka mindre men bättre snarare än billiga boxar.

2. Vinkooperativ blir trendigt

I tider av svårigheter blir gemenskap och samarbete allt viktigare. I vinvärlden betyder det att flertalet vinodlare går ihop för att tillsammans dela på kostnaden för vinframställning, paketering och buteljering i såkallade vinkooperativ. Vinerna blir på så sätt konkurrenskraftiga och attraktiva för konsumenternas blick allt tydligare riktad mot prislappen.

3. Kvarterskrog som samlingspunkt

Redan 2022 såg vi tyvärr hur flera krogar blev tvungna att stänga ned och läget ser inte ut att förändras under 2023. Vi kommer att lägga mindre pengar utanför hemmet och föredra den lilla vinbaren och den enkla kvarterskrogen framför den fina och dyra restaurangen.

4. Det nya Sicilien

Så mycket mer än fantastiska, småskaliga vulkanviner - vin från Sicilien blomstrar i alla kategorier. Ekologiskt vin på lokala druvsorter i många olika utföranden och vinstilar är något vi kommer att få se mer av under det kommande året.

5. Ekologiskt och miljövänligt blir mindre viktigt

Trots att oron för miljön är fortsatt stark hoppar ekologiskt och miljövänligt ned på priolistan. Vi väljer efter andra parametrar än vi gjort tidigare när priserna skenar och lönen försvinner iväg till elräkningen. Vi kommer dock fortsätta att påverkas positivt av varumärkes- och marknadsföringsåtgärder som beskriver hållbarhetsinitiativ.

6. Hemmafesten får ett uppsving

I mörka tider behöver vi mer än någonsin något roligt som lyser upp. Umgänget kommer i högre grad att ske hemma. Det innebär en boom för hemmafesterna. Man spår att gemenskap, mat och dryck kommer att kryddas med andra aktiviteter - såsom brädspel, karaoke och (varför inte) rundpingis eller dans.

7. Fattigmansmat

När pengarna tryter blomstrar fantasin. Att koka soppa på en spik är ursprunget till det som i Italien kallas ”la cucina povera”, fattigmansköket. Rätter sprungna ur svåra tider är idag de mest älskade. Kanske blir 2023 ett lyft av det svenska bonna-kökets delikatesser såsom pölsa, tunga och bönvälling. Isåfall spår vi ett möte med slank bourgogne och champagne (ett halvt glas för plånbokens skull, innan rundpingisen).

8. Oväntat och ovanligt på tallrik och i glas

Enligt FN finns det över en kvarts miljon ätbara växtsorter, varav mindre än 3% brukas idag. Flera initiativ för att främja biodiversiteten har påbörjats så vi kan förvänta oss att det dyker upp oväntade produkter på tallriken framöver. Om trenden även smittar av sig på vinvärlden kanske vi ser hur en mångfald frukter och bär jäses till dryck och hur vin gjort på ovanliga druvsorter hälls i glasen.

9. Nu kommer Jura

Intresset för nya områden, mindre kända distrikt, inhemska druvsorter, nya-gamla-världen o.s.v. gör att tiden nu är kommen för franska Jura. De lokala blå druvsorterna Trousseau och Poulsard men även annorlunda viner såsom det söta starkvinet Mac vin och det lätt oxiderade vita ”ostvinet” Vin Jaune.

10. Vin på burk tar bort snobbstämpel

Det är inte bara innehållet som är ovanligt utan även paketeringen. Marknadsundersökningar visar att den globala marknaden för vin på burk kan växa med tvåsiffriga tal under de närmaste åren. Dels för att det är bekvämt att ta med sig men också för att de bidrar till att tvätta bort missuppfattningen om att vin skulle vara snobbigt.

11. Vi äter mer kött 

Lågkonjunktur och kris gör att vi tenderar att äta mer kött generellt. Det som ökar mest i Sverige är kyckling, under första halvåret 2022 ökade det med 5,4%, vilket är lika mycket som alla andra köttslag tillsammans. Kanske kan det leda till en ökning av vårt intag av vin som passar nötkött och vin som passar till kyckling?

12. Lätt, rött från Tyskland

Till rätter med ljust kött är det gott med ett lätt, rött vin såsom t.ex ett från svala Tyskland eller, varför inte, ett närodlat svenskt? Vilken tur då att svensk försäljningsstatistik för 2022 går precis åt det hållet då vi ser ett ökat intresse för tyskt, österrikiskt och svenskt vin. (Även om Italien fortfarande toppar listan följt av Frankrike och Spanien). Kan vi närma oss en våg av friskt, läskande blauburgunder, spätburgunder och pinot noir i glaset under 2023 tro?

13. Stilistiska gränser mjukas upp

Den nya generationens vinmakare gör saker annorlunda. Just nu väljer fler och fler att göra vin mittemellan kategorierna rött och rosé. Det här sker alltså samtidigt som ljusare och lättare röda viner blir allt mer populära. Håll utkik efter hallonsaftsröda viner på pinot noir, cabernet franc, dolcetto och gamay, som får dig att undra om de är rosé eller rött, under 2023. Och, glöm inte att kyla innan servering.

14. Fler blir flexitarianer 

Trots att vi äter mer kött håller sig antalet vegetarianer på samma nivå. Fler väljer även att gå mot en flexikost. Det innebär att fler äter vegetariskt vissa dagar i veckan. Vegetarisk mat saknar ofta den femte grundsmaken ”umami” vilket gör att intresset för tillsatser med den smaken ökar.

15. Vi tröstar oss med någonting sött

Låg energi i världen gör oss sugna på snabba kolhydrater - i alla dess former. Sockersöta desserter, het och söt mat, söt öl och söta viner. Det lutar därför åt att trenden för halvtorra viner håller i sig. I de bästa av världar kombinerar vi het och kryddstark mat med en halvtorr, knivskarp tysk riesling och en honungsglaserad köttbit med ett italienskt rött vin gjort på torkade druvor enligt appassimento-metoden.

16. Bubbel - vitt, rosa och RÖTT

Prisvärda mousserande viner fortsätter att trenda, nu även som vardagsdryck (Ett sätt att fly verkligheten?). Vissa amerikanska branschobservatörer förutspår till och med att försäljningen av mousserande vin, på sikt, kommer att minska ölförsäljningen. Och främst ökar rosébubbel. Även rött, torrt, bubbligt Lambrusco är på framfart i världen.

17. Artificiell intelligens på vingården

Drönare, robotar och artificiell intelligens underlättar för vinodlare att både öka produktiviteten och förbättra kvaliteten på vinerna. Dessutom undviks problemet med att hitta mänsklig arbetskraft till de mest fysiskt krävande uppgifterna på gården.

Följande källor ligger till grund för spaningarna:

Ridderheimsrapporten 2022

Food & Friends Matrapporten 2022

Försäljningsstatistik Systembolaget kvartal 1, 2 och 3 2022

Försäljningsstatistik Vinoteket.com 2022

Six Wine Trends To Watch In 2023

Top 10 Wine & Spirits Trends 2023 

Wine MODE 2023

Relaterade produkter