• 100% nöjd kund-garanti 100% nöjd kund-garanti
  • Gratis hemleverans Gratis hemleverans
  • Trygg e-handel Trygg e-handel

Vanliga frågor

Gå direkt till

ALLMÄNT

ÄR DET LAGLIGT?

Enligt Rosengrendomen från 2007 är det lagligt att, via distanshandel och tillsammans med oberoende transportleverantörer, hjälpa svenskar att importera vin från andra EU-länder. Vinoteket följer gällande lagstiftning, har distanshandelstillstånd hos Skatteverket för löpande inbetalning av svensk moms och svensk alkoholskatt samt är certifierade av Trygg e-handel.

HUR BETALAS ALLA SVENSKA SKATTER?

Alkoholskatt och moms betalas av Vinoteket.

VAR HITTAR JAG INFORMATION OM MINA KÖPTA VINER?

Vid beställning skickar vi en bekräftelse på hela leveransen till din e-postadress.

BESTÄLLNING

VILKEN ÅLDERSGRÄNS ÄR DET FÖR ATT KÖPA VIN FRÅN ER?

Du måste vara 20 år för att bli medlem och köpa vin från oss. Vid köp kontrolleras personnumret mot folkbokföringsregistret. Dessutom kontrolleras mottagaren med legitimation vid leveransen.

HUR BESTÄLLER JAG VIN?

Du kan beställa på hemsidan eller med hjälp av våra vinrådgivare på telefon.

HUR MYCKET VIN KAN JAG BESTÄLLA?

Du kan beställa hur mycket vin du vill så länge det är för privat bruk och inte för vidareförsäljning.

VAR KAN JAG SE MINA BESTÄLLNINGAR?

Vid beställning skickar vi en bekräftelse på hela leveransen till din e-postadress.

VINPRENUMERATION

HUR FUNGERAR EN VINPRENUMERATION?

Genom att teckna en vinprenumeration hos oss får du en ny vinlåda 1 gång i månaden med Vinboxen. Med våra andra prenumerationsalternativ får du en ny vinlåda varannan månad.

HUR SÄGER JAG UPP MIN VINPRENUMERATION?

Våra prenumerationer är bindningsfria så du kan avsluta prenumerationen när som helst, men senast tre dagar efter att du mottagit leveransavisering, eller enligt angivet datum på aviseringen.

KAN JAG SKJUTA UPP NÄSTKOMMANDE LEVERANS?

Ja, det kan du göra så länge det sker minst tre dagar efter att du mottagit leveransavisering, eller enligt angivet datum på aviseringen. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

LEVERANS

Påverkar Coronaviruset era leveranser?

För oss på Vinoteket är hälsan och säkerheten för våra kunder, samarbetspartners och medarbetare av högsta prioritet. Med anledning av utvecklingen av Coronaviruset har vi tills vidare valt att införa följande åtgärder för att minimera smittorisken:

  • Vi har löpande dialog med våra samarbetspartners för att säkerställa att de anpassar sina rutiner efter rekommendationer från Folkhälsomyndigheten
  • Våra fraktpartners har instruerats att tills vidare endast kontrollera ID-handling visuellt och undvika signering. Detta för att undvika fysisk kontakt vid leveranstillfället i största möjliga mån.

Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst på 08 - 507 023 94 eller kundservice@vinoteket.com.

HUR GÅR LEVERANSEN TILL?

Leveransen är fraktfri hem till dörren i hela landet. Leverans i storstad sker normalt inom 1-2 vardagar och i övriga Sverige normalt inom 3-5 vardagar. Observera att dessa leveranstider förutsätter att du accepterar leveranstillfället som transportören erbjudit dig. Lokala avvikelser kan förekomma. Transportörerna har tyvärr ingen möjlighet att leverera till öar utan broförbindelser eller regelbunden kostnadsfri linjetrafik.

Leveransen sker på vardagar och helger mellan 08:00 och 22:00 i de större städerna. På vissa mindre orter kan leverans på kvällar och helger vanligen inte erbjudas. I kassan kan du välja bland de transportföretag och leveranstider som finns tillgängliga på ditt postnummer. Du får sedan en sms-påminnelse från transportföretaget när leveransdagen närmar sig. Läs mer.

VAD KOSTAR LEVERANSEN?

Leveransen är gratis.

LEVERERAR FRAKTBOLAGEN TILL HELA LANDET?

Ja. Dock finns det i dagsläget ingen möjlighet att få sitt vin levererat till öar utan broförbindelser eller regelbunden kostnadsfri linjetrafik.

BETALNING

HUR GÅR BETALNINGEN TILL?

Vi använder Klarna för betalning på hemsidan. Man kan ändra betalningssätt efter att köpet är genomfört. Ring in till vår kundtjänst på 08-507 023 94, så hjälper vi dig.

Vi köptillfället skapas en faktura hos Klarna som aktiveras först när vinet lämnar vårt lager. I samband med detta skickar Klarna fakturan till den e-postadress du angivit vid köptillfället.

VILKA AVGIFTER TILLKOMMER?

Inga avgifter tillkommer.

JAG HAR FÅTT FAKTURA MEN INGET VIN, MÅSTE JAG BETALA REDAN NU?

E-fakturan skickas i samband med att vinet skickas från vårt lager i Danmark. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan och man kan även förlänga betalningsfristen på Mitt Klarna. Det exakta förfallodatumet står utskrivet på fakturan.

ÅNGERRÄTT OCH REKLAMATION

KAN JAG ÅNGRA MIN BESTÄLLNING?

När du gör en beställning har du 14 dagars ångerrätt, enligt distanshandelslagen. Lådan får ej vara uppbruten om den ska returneras. Om du väljer att skicka tillbaka lådan, eller inte ta emot den, debiteras du en transport- och administrationsavgift om 199 kr.

KAN JAG LÄMNA TILLBAKA ETT DÅLIGT VIN?

Ja. Är du inte helt nöjd får du pengarna tillbaka. Kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig.

MITT VIN HAR EN FÄLLNING I BOTTEN. ÄR VINET DÅLIGT?

Det händer ibland att vinet får en fällning i botten, antingen mognadsfällning eller så kallad vinsten. Båda är helt ofarliga och påverkar inte smaken, men är fula i glaset. Att dekantera, det vill säga försiktigt hälla över vinet på karaff, brukar lämna kvar det mesta av fällningen i flaskan. Då är det bra om flaskan stått upp i några timmar så att fällningen hunnit samlas i botten.