• Fri frakt hem till dörren
  • Kundbetyg 4.6 / 5 • 20 375 omdömen
  • Nöjd kund-garanti

Vanliga frågor

Allmänt

Är det tillåtet att köpa vin på nätet?

Enligt Rosengrendomen från 2007 kan svenska privatpersoner, via distanshandel och tillsammans med oberoende transportleverantörer, importera vin från andra EU-länder. Vinoteket.com ApS följer gällande regler, är registrerad distansförsäljare hos Skatteverket för löpande inbetalning av svensk moms och svensk alkoholskatt samt är certifierade av Trygg e-handel.

Hur betalas alla svenska skatter?

Alkoholskatt och moms betalas av Vinoteket.com ApS.

Var hittar jag information om mina köpta viner?

Vid beställning skickar vi en bekräftelse på hela ordern till din e-postadress.

Vilken åldersgräns gäller för beställning av vin från Vinoteket.com

Du måste vara minst 20 år för att köpa vin från Vinoteket.com. Vid köp kontrolleras personnumret mot folkbokföringsregistret. Dessutom kan ditt valda fraktbolag kontrollera mottagaren med legitimation vid leveransen.

Hur beställer jag vin?

Du beställer enkelt på Vinoteket.com.

Hur mycket kan jag beställa?

Du kan beställa hur mycket vin du vill så länge det är för privat bruk och inte för vidareförsäljning.

Var kan jag se min beställningar?

Vid beställning skickar vi en bekräftelse på hela ordern till din e-postadress.

Vinprenumeration

Hur fungerar prenumeration av viner?

Genom att teckna en vinprenumeration hos oss får du en ny vinlåda med det tidsintervall som du angett vid beställningen.

Hur säger jag upp min vinprenumeration?

Våra vinprenumerationer är bindningsfria så du kan avsluta prenumerationen när som helst, men senast tre dagar efter att du mottagit leveransavisering, eller enligt angivet datum på aviseringen.

Kan jag skjuta upp min kommande leverans?

Ja, du kan skjuta upp din kommande leverans så länge det sker minst tre dagar efter att du mottagit leveransavisering, eller enligt angivet datum på aviseringen. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Leverans

Påverkar Coronaviruset era leveranser?

För oss på Vinoteket.com är hälsan och säkerheten för våra kunder, samarbetspartners och medarbetare av högsta prioritet. Med anledning av utvecklingen av Coronaviruset har vi tills vidare valt att införa följande åtgärder för att minimera smittorisken:

  • Vi har löpande dialog med våra samarbetspartners för att säkerställa att de anpassar sina rutiner efter rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.
  • Ditt valda fraktbolag kommer tills vidare endast att kontrollera ID-handling visuellt och undvika signering. Detta för att undvika fysisk kontakt vid leveranstillfället i största möjliga mån.

Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst på kundservice@vinoteket.com.

Hur går leveransen till?

Leverans i storstad sker normalt inom 1-2 vardagar och i övriga Sverige normalt inom 3-5 vardagar direkt hem till dörren, allt beroende på vilket fraktbolag du väljer.

Finns det fraktbolag som levererar till hela landet?

I princip, ja. Dock finns det i dagsläget generella fraktutmaningar för vinleveranser till öar utan broförbindelser. Skriv in ditt postnummer i kassan för att se vilka fraktbolag som levererar vin med hemleverans till just din adress. Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst på kundservice@vinoteket.com.

Betalning

Hur går betalningen till?

Vinoteket.com använder Klarna för betalning. I Klarnas betalningslösning väljer du själv bland ett flertal betalningsalternativ inklusive kortbetalning och faktura.
Vid val av faktura skapas vid köptillfället en faktura hos Klarna som aktiveras först när vinet lämnats till ditt valda fraktbolag vid vårt lager. I samband med detta skickar Klarna fakturan till den e-postadress du angivit vid köptillfället.

Vilka avgifter tillkommer?

Inga avgifter tillkommer.

Jag har fått en faktura men inget vin, måste jag betala redan nu?

E-fakturan skickas i samband med att vinet hämtas av ditt valda fraktbolag på vårt lager i Danmark. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan och du kan även förlänga betalningsfristen på Mitt Klarna. Det exakta förfallodatumet står utskrivet på fakturan.

Ångerrätt & reklamation

Kan jag ångra min beställning?

När du gör en beställning har du 14 dagars ångerrätt, enligt distanshandelslagen. Lådan får ej vara uppbruten om den ska returneras. Vid frågor gällande ångerrätt, vänligen kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig vidare.

Kan jag lämna tillbaka ett dåligt vin?

Ja. Är du inte helt nöjd får du pengarna tillbaka. Kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig.

Mitt vin har en fällning i botten. Är vinet dåligt?

Det händer ibland att vinet får en fällning i botten, antingen mognadsfällning eller så kallad vinsten. Båda är helt ofarliga och påverkar inte smaken, men är fula i glaset. Att dekantera, det vill säga försiktigt hälla över vinet på karaff, brukar lämna kvar det mesta av fällningen i flaskan. Då är det bra om flaskan stått upp i några timmar så att fällningen hunnit samlas i botten.

Denna webbplats innehåller information om vin och riktar sig till dig som är 25 år eller äldre. Genom att fortsätta godkänner du att webbplatsen använder cookies i enlighet med vår cookie policy.

Vinoteket is powered by Vinoteket.com ApS