• FRI FRAKT HEM TILL DÖRREN

Vanliga frågor

ALLMÄNT

ÄR DET TILLÅTET?

Enligt Rosengrendomen från 2007 kan svenska privatpersoner, via distanshandel och tillsammans med oberoende transportleverantörer, importera vin från andra EU-länder. Vinoteket.com ApS följer gällande regler och prejudikat, är registrerad distansförsäljare hos Skatteverket för löpande inbetalning av svensk moms och svensk alkoholskatt samt är certifierade av Trygg e-handel.

HUR BETALAS ALLA SVENSKA SKATTER?

Alkoholskatt och moms betalas av Vinoteket.com ApS

VAR HITTAR JAG INFORMATION OM MINA KÖPTA VINER?

Vid beställning skickar vi en bekräftelse på hela ordern till din e-postadress.

BESTÄLLNING

VILKEN ÅLDERSGRÄNS ÄR DET FÖR ATT KÖPA VIN FRÅN ER?

Du måste vara 20 år för att bli medlem och köpa vin från oss. Vid köp kontrolleras personnumret mot folkbokföringsregistret. Dessutom kan den transportör du väljer kontrollera mottagaren med legitimation vid leveransen.

HUR BESTÄLLER JAG VIN?

Du beställer enkelt på hemsidan Vinoteket.com.

HUR MYCKET VIN KAN JAG BESTÄLLA?

Du kan beställa hur mycket vin du vill så länge det är för privat bruk och inte för vidareförsäljning.

VAR KAN JAG SE MINA BESTÄLLNINGAR?

Vid beställning skickar vi en bekräftelse på hela ordern till din e-postadress.

VINPRENUMERATION

HUR FUNGERAR EN VINPRENUMERATION?

Genom att teckna en vinprenumeration hos oss får du en ny vinlåda 1 gång i månaden med Vinboxen. Med våra andra prenumerationsalternativ får du en ny vinlåda varannan månad.

HUR SÄGER JAG UPP MIN VINPRENUMERATION?

Våra prenumerationer är bindningsfria så du kan avsluta prenumerationen när som helst, men senast tre dagar efter att du mottagit leveransavisering, eller enligt angivet datum på aviseringen.

KAN JAG SKJUTA UPP NÄSTKOMMANDE LEVERANS?

Ja, det kan du göra så länge det sker minst tre dagar efter att du mottagit leveransavisering, eller enligt angivet datum på aviseringen. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

LEVERANS

PÅVERKAR CORONAVIRUSET ERA LEVERANSER?

För oss på Vinoteket är hälsan och säkerheten för våra kunder, samarbetspartners och medarbetare av högsta prioritet. Med anledning av utvecklingen av Coronaviruset har vi tills vidare valt att införa följande åtgärder för att minimera smittorisken:
Vi har löpande dialog med våra samarbetspartners för att säkerställa att de anpassar sina rutiner efter rekommendationer från Folkhälsomyndigheten
Det fraktbolag du väljer kommer tills vidare endast kontrollera ID-handling visuellt och undvika signering. Detta för att undvika fysisk kontakt vid leveranstillfället i största möjliga mån.
Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst på 08 - 507 023 94 eller kundservice@vinoteket.com.

HUR GÅR LEVERANSEN TILL?

Leverans i storstad sker normalt inom 1-2 vardagar och i övriga Sverige normalt inom 3-5 vardagar direkt hem till dörren, allt beroende på vilket fraktbolag du väljer.

LEVERERAR FRAKTBOLAGEN TILL HELA LANDET?

Ja. Dock finns det i dagsläget med de fraktbolag vi samarbetar med ingen möjlighet att få sitt vin levererat till öar utan broförbindelser eller regelbunden kostnadsfri linjetrafik. Om du önskar använda annat fraktbolag som levererar går det givetvis bra – kontakta i så fall oss eller be fraktbolaget du valt kontakta oss direkt.

BETALNING

HUR GÅR BETALNINGEN TILL?

Vi använder Klarna för betalning på hemsidan. Där väljer du själv bland ett flertal betalningsalternativ inklusive kortbetalning och faktura.
Vi köptillfället skapas en faktura hos Klarna som aktiveras först när vinet lämnats till den transportör du valt vid vårt lager. I samband med detta skickar Klarna fakturan till den e-postadress du angivit vid köptillfället.

VILKA AVGIFTER TILLKOMMER?

Inga avgifter tillkommer.

JAG HAR FÅTT FAKTURA MEN INGET VIN, MÅSTE JAG BETALA REDAN NU?

E-fakturan skickas i samband med att vinet hämtas av din valda transportör på vårt lager i Danmark. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan och man kan även förlänga betalningsfristen på Mitt Klarna. Det exakta förfallodatumet står utskrivet på fakturan.

ÅNGERRÄTT OCH REKLAMATION

KAN JAG ÅNGRA MIN BESTÄLLNING?

När du gör en beställning har du 14 dagars ångerrätt, enligt distanshandelslagen. Lådan får ej vara uppbruten om den ska returneras.

KAN JAG LÄMNA TILLBAKA ETT DÅLIGT VIN?

Ja. Är du inte helt nöjd får du pengarna tillbaka. Kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig.

MITT VIN HAR EN FÄLLNING I BOTTEN. ÄR VINET DÅLIGT?

Det händer ibland att vinet får en fällning i botten, antingen mognadsfällning eller så kallad vinsten. Båda är helt ofarliga och påverkar inte smaken, men är fula i glaset. Att dekantera, det vill säga försiktigt hälla över vinet på karaff, brukar lämna kvar det mesta av fällningen i flaskan. Då är det bra om flaskan stått upp i några timmar så att fällningen hunnit samlas i botten.

Denna webbplats innehåller information om vin och riktar sig till dig som är 25 år eller äldre. Genom att fortsätta godkänner du att webbplatsen använder cookies i enlighet med vår cookie policy.

Vinoteket is powered by Vinoteket.com ApS