Trendspaning 2024 - årets 14 starkaste vintrender

Vad händer med våra vinvanor i en värld präglad av social otrygghet, krig och svag ekonomi? Vi spånar kring vad vi dricker 2024 och ser att det inte alls blir som man skulle kunna tro. Det här är de 14 starkaste trenderna för vin det kommande året.

Inflationen har tagit ett fast grepp om oss, krigen är både nära, fler och tycks aldrig ta slut och vi känner oss otryggare än någonsin, även i våra hemmakvarter. Man skulle kunna tro att vi blir deppiga, destruktiva och delusionerade men det är faktiskt tvärtom. I allafall ur ett dryckesperspektiv. 

2024 är året vi dricker vin i regnbågens alla färger, blandar drinkar på vin och utforskar nya vinområden. Vi lägger våra pengar på kvalitet snarare än kvantitet och dricker alltmer alkoholfritt. Vinet inhandlas online och viner som portugisisk vinho verde, sydafrikansk chenin blanc och Italiensk lambrusco klättrar på försäljningslistorna.

Det här är några av de vintrender vi kan förvänta oss under det kommande året.

Ps: texten är baserad på en rad olika källor från olika delar av världen (texter, spaningar och statistik). Se fullständig källförteckning längst ned.

1. 50 nyanser av vin

Viner som varken är röda eller vita utan ”peach”, ”fuchsia” och ”grey rose”. Det är vad vi vill hälla i våra glas 2024. Orangevin är inte längre tillräckligt, nu vill vi ha det i olika nyanser, från ljust persikofärgat till brunorange. Även ljust hallonröda viner som ser ut som båtarna i smågodishyllan och vin på den gröna druvsorten pinot gris som blivit lätt rosa tack vare en förlängd skalkontakt, platsar även de inom den här trenden.

2. Portugal på framfart

De syrliga vita vinerna på vinho verde tar världen med storm. Men även andra viner från Portugal spås få en revival 2024. 

3. Alkoholfri gastrodryck

Intresset för alkoholsnåla och alkoholfria drycker fortsätter att öka. En hälsosam livsstil är viktig för både Millennials och Gen Z och de tenderar att ha både medvetna och genomtänkta dryckesvanor. Dags att börja fokusera på att skapa kvalitativa alkoholfria drycker som inte bara är ett ”alternativ” till traditionellt vin utan en egen dryck i sig? Även sockersnåla viner spås få ett uppsving av samma anledning. 

4. Vi dricker mindre men bättre

Redan under pandemin sågs en ökning av efterfrågan på något dyrare viner. Efter pandemin har även andelen yngre vuxna (under 34 år) fått upp ögonen för vin och de tenderar att dricka mindre vin per tillfälle och väljer ofta ett bättre vin framför ett billigt. 

5. Alternativ till champagne

När priserna på champagne går upp och pengarnas värde går ner ser vi oss om efter bra men något billigare alternativ. Håll utkick efter engelskt bubbel & Italiens motsvarighet till champagne - franciacorta

6. Piemonte är inte bara Barolo

Barbera, arneis, freisa, grignolino är några av de druvsorter som hamnat i skymundan för nebbiolo (som är basen i både barolo och barbaresco). I år är det deras tur att ta plats i rampljuset. Bland Piemontes inhemska druvsorter finns mycket att upptäcka. 

7. Sydafrikansk chenin blanc

Det är en trend vi ser både i vår egen försäljningsstatistik och i internationella trendspaningar. Chenin blanc från Sydafrika beskrivs som bättre än någonsin och fullständigt ostoppbar.

8. Trygga viner man kan lita på

Om vi blickar mot fine wine-segmentet kan man se en flykt mot viner man kan lita på, välkända varumärken från högt rankade årgångar. 

9. Vi blandar drinkar med vin

Vi har sett aperol spritz, negroni sbagliato och frozen rosé men 2024 är året då vi kommer att omfamna cocktails gjorda med vin, fullt ut.

10. Värderingsstyrda vinval

Hållbarhetsarbetet inom vinframställning fokuserar nu mycket på regenerativt jordbruk (metoder som gör att naturen liksom kan "återskapa sig själv"). Med det kommer tekniker som täckodling, kompostering och bevarande av biologisk mångfald vilket bidrar till att förbättra markhälsan. Det i sin tur leder till druvor och viner av bättre kvalitet. Något som går helt i linje med kundernas värderingar, vilket syns i det ökade intresset för miljövänliga drycker. Gärna i hållbara förpackningar, gjorda med vildjäst och av vingårdar som följer ett nollavfallsprogram.

11. Viner från udda platser

Vi blir nyfikna på icke-traditionella regioner och vinländer. Mycket på grund av de stigande priserna på viner från erkända områden men också för att vi vill bli underhållna. Få saker slår en annorlunda vinberättelse kring middagsbordet.

12. E-handel av vin pendlar uppåt 

Och det är inte vi som säger det, utan Vinjournalien som spanar att vinförsäljningen online kommer fortsätta att öka (efter en liten dipp det senaste året). De menar att vin på nätet definitivt är här för att stanna. 

13. Mousserande rödvin

Det syns redan i sökvolymerna på google att lambrusco fått ett uppsving. Är det våren 2024 som vi kommer att förstå det djupröda, torra, mousserande vinet från Emilia-Romagna? 

14. Året då cider är mer än sötsliskig massproduktion

Förra året gick försäljningen av cider och andra liknande drycker upp i hela landet medan, i stort sett alla andra dryckestyper backade något. Samtidigt har vi sett flera mindre ciderproducenter göra allt mer kvalitativ dryck på lokala frukter.

Vill du läsa mer om vad vi kommer att hälla i våra glas det kommande året? Läs intervjun: Experterna spanar – "2024 får svavlet en revival och baroloboomen ett slut"

Följande källor ligger till grund för spaningarna:

Harpers UK - Bibendum predicts on the top wine trends 2024

Benson Marketing - 6 wine industry trends you can ignore in 2024

The Drinks Business - Bleak outlook for 2024 as fine wine buyers narrow their focus

Food and Wine - Food and drink trends predictions

Data Essential - beverage trends 2024

Wine Enthusiast - 2024 drink trends

Vine Pair - Drink trends to watch 2024

Vinjournalen - 2024 blir inte trist alls

Vinoteket - Försäljningsstatistik kvartal 1, 2 och 3 

Systembolaget - Försäljningsstatistik kvartal 1, 2 och 3 

Relaterade produkter

Mer från Nyheter

Visa mer från Nyheter