I tio år har Vinoteket levererat vin till kunder från hela landet. Direkt hem till dörren. Det började med ett fåtal vinproducenter och ett begränsat sortiment och har nu vuxit till närmare 800 olika viner från hela världen. Och fler ska det bli.
Vill ge fler kunder möjligheten att hitta rätt vin. För dem.
– För att fler ska upptäcka hur smidigt det är att handla vin på nätet behöver vi ha ett sortiment som har någonting för alla smaker, säger Kristian Kull på Vinoteket under en pressträff anordnad i anslutning till företagets födelsedagsfest.
– Vi vill hjälpa våra kunder att upptäcka bättre vin. Att fler ska hitta viner som är goda för just dem. Ett bra vin kan ju för en person betyda en årgångschampagne medan det för en annan är ett naturvin från siciliansk vulkanjord, tillägger Kristians kollega Sarah Djerf.
Vinotekets historia har kantats av både svårare tider och bättre. Att köpa vin på nätet är fortfarande kopplat till osäkerhet för många. Till exempel är den vanligaste googlingen efter företagets namn: Är det lagligt?
– Svaret på den frågan är såklart ja, försäkrar Kristian.
Ett vinutbud med mångfald.
I samband med att företaget fyller tio år passar de på att uppdatera varumärket. En ny, stor och kaxig logga samt skräddarsydd design med färger från vinets värld såsom champagnevit, jordbrun, druvgrön och rosérosa är del av den nya kostymen.
– Det är samma Vinoteket, bara lite snyggare. Hand i hand följer ambitionen om ett vinutbud med mångfald. Där fler vinproducenter får möjlighet att introducera sina viner i Sverige, förklarar Sarah.
Historier från vingården.
De vill berätta om livet på vingården. Lyfta fram människorna, platserna och de obetydliga men roliga berättelserna.
– Det finns en skatt där ute bland våra vinbönder. Goda viner, otroligt mycket kunskap och anekdoter vi aldrig tidigare hört.
Med målet att bli allas favoritbutik för vin.
I Vinotekets framtidsplaner finns flera initiativ. Några av dem är redan igång. Såsom det tillfälliga släppet till exempel.
– Det är vårt tillfälliga sortiment. Viner som vi valt ut för att vi själva saknade dem på den svenska marknaden. Det kan vara alltifrån äldre årgångar av fina bordeauxer till vin från mindre kända distrikt och druvsorter. Det är ett bra sätt för oss att prova och se om det finns ett intresse för olika typer av vinstilar. Om det gör det kan vi lägga till dem i vårt ordinarie sortiment, förklarar Kristian.
Ett nygammalt koncept som Vinoteket också dammat av den senaste tiden är möjligheten att helt slippa både välja vinet och att bära hem det. Men ändå få hem olika viner i sin smak varje månad (eller i det tidsspann man väljer). Nämligen vin-prenumerationer.
Dessutom, elaboreras en hel del med AI som hjälpmedel för att fler lätt ska hitta rätt.
– Och, det här är bara början på Vinotekets resa till att bli allas vår favorit-vinbutik, avslutar Sarah.