Varukorg ()

Frakt
Att betala

Mina sidor

Agricoltori del Chianti Geografico

(13)

I ett område historiskt lämpat för vinodling, mitt i det förtrollande Chianti Classico-området, bland de frodiga kullarna i Gaiole, Radda och Castellina, grundades det första kooperativet i hela området i början av 1960-talet: Agricoltori del Chianti Geografico.

En historia av vin, territorium och solidaritet

Namnet Geografico är kopplat till att grundarna tillhörde territoriet, som fram till 1930-talet var det verkliga och enda Chianti, bestående av de tre ursprungliga kommunerna Castellina, Gaiole och Radda. Med syftet att bevara områdets arv, lyfta det ur en ekonomisk kris och stödja jordbrukarna, skapade kooperativet ett system av rådgivning och samarbete gällande alltifrån arbete i fält och produktion till marknadsföringen av det sluliga vinet. Systemet går under namnet "Geografico-metoden".

År 1961 samlades sjutton framsynta bönder för att underteckna bolagsordningen.  Målet var att "genomföra alla initiativ som är användbara för det ekonomiska och sociala utvecklingen av jordbruket inom ramen för medlemmarnas verksamhet. Dessutom att uppnå större produktivitet och en ökning av levnadsstandarden och inkomsterna för de jordbrukare som är anställda på medlemmarnas gårdar".

Ett växande och välmående kooperativ

Fem år efter starten började andra bönder ansluta sig, vilket ökade produktionen från 2000 hektoliter till cirka 13000 hektoliter. Det blev därför nödvändigt att bygga en struktur som kunde stödja de snabbt växande produktionsvolymerna. 1970 påbörjades byggandet av det historiska vineriet i Gaiole in Chianti, där de första druvorna levererades i början av oktober året därpå.

Under åren för byggandet av vineriet konsoliderades även projektet att organisera ett kommersiellt nätverk för försäljning både nationellt och internationellt. Det var under denna period som vineriets första etikett skapades, där de tre vapensköldarna för Radda, Gaiole och Castellina representeras.

Chianti Classico, Chianti och Vernaccia di San Gimignano

Vinodlings- och vinproduceringsverksamheten växte för att mot slutet av 1980-talet bli en av de största toskanska verksamheterna. Med en total produktion på 4500 ton druvor per årgång och cirka 1,2 miljoner sålda flaskor både i Italien och utomlands. I spåren av den stora framgången beslutade Cooperativa degli Agricoltori del Chianti Geografico 1989 att förvärva den närliggande Cantina di San Gimignano, för produktion av viner från gröna druvor som vernaccia och trebbiano toscano samt Chianti Colli Senesi.

Historien om Agricoltori del Chianti Geografico är den första i sitt slag i det fragmenterade området Chianti. Här produceras viner som är en del av områdets historia, såsom Contessa di Radda, Chianti Classico och Chianti Classico Riserva-viner.

Familjen Piccini tar sig an kooperativet 2015

Under åren har kooperativet fortsatt att investera i inköp av utrustning lämplig för vinframställning av kvalitetsprodukter samt för att öka vineriets prestige. Ekonomiska omständigheter är dock svåra att motstå och en krisstämning började märkas inom kooperativet i början av 2010-talet. En situation som, trots alla ansträngningar, oundvikligen skulle fortsätta till 2015, då kooperativet gick i frivillig likvidation.

Det är vid denna tidpunkt som historien om familjen Piccini sammanflätas med Cooperativa degli Agricoltori del Chianti Geograficos och tillsammans börjar de skriva ett nytt kapitel i områdets vinodling. Från och med 2015 tog familjen Piccini över ledningen av kooperativet och tog över helt år 2018.

Ett stolt förvärv

"Vi är mycket stolta över förvärvet av Geografico", säger Mario Piccini. "Det var en stor operation genom vilken vi inte bara kunde rädda det prestigefyllda Geografico-varumärket, utan också, framför allt, företaget med dess anställda och leverantörer. En operation som fyller oss med stolthet och gör oss medvetna om det viktiga ansvar vi har tagit på oss. Geografico är faktiskt ett stort varumärke i Toscana, som inte bara representerar Chiantis mest historiska område, utan också har en extraordinär förmåga att producera högkvalitativa viner. Ett exempel på detta är Contessa di Radda Chianti Classico, ett ikoniskt varumärke för denna historiska appellation."

Trots förändringarna har filosofin förblivit densamma - att skydda och förädla området och dess jordbrukare. Projektets fokus ligger därför inte bara på produktionen, utan även på kooperativets vinodlare, för vilka Geografico vill vara en säker referenspunkt både ur ett agronomiskt och ett oenologiskt perspektiv, liksom ur ett produktivt, logistiskt och finansiellt perspektiv. Av denna anledning har familjen Piccini ingått ett avtal med Ifis Bank, en operation som har lagt grunden för att garantera omedelbar betalning till jordbrukarna vid leverans av druvor, med en positiv inverkan på hela leveranskedjan.

Oenologen Riccardo Cotarella plockas in som konsult

Den välkände konsultoenologen Riccardo Cotarella valdes för att assistera familjen Piccini i detta viktiga projekt. Han stöds i företaget av den unga och talangfulla toskanska oenologen Alessandro Barabesi, som leder vineriets tekniska team.

"Geografico representerar ingen utmaning för mig eftersom de värden som det bär med sig redan är en garanti. Vårt uppdrag är att ge ytterligare drivkraft till denna företags extraordinära karaktär och terroiren den representerar." menar Riccardo Cotarella. 

Ur ett oenologiskt perspektiv fokuserar projektet på de traditionella appellationerna och stilarna i det sienska vinområdet såsom Vernaccia di San Gimignano, Governo och Chianti Colli Senesi, viner av stor berömmelse som kombineras med de mer moderna Super Tuscans. 

Ett ord från oenologen Alessandro Barabesi

Vad är ditt arbetsätt här på Geografico?

Geografico är en historisk verklighet i området som representerar en referens- och mötesplats för många generationer av vinodlare, inte bara från Chianti Classico, utan från hela Toscana. Av denna anledning är det nödvändigt att ha stor respekt och tålamod för att fullt ut förstå dess system av relationer. Det är ett vineri som behövde en stor uppgradering ur ett tekniskt och processuellt perspektiv för att passa in i dagens oenologivärld, allt mer fokuserad på kvalitet. Min arbetsmetod är därför baserad på återupptäckten av gamla traditioner och smaker i kombination med modern teknik. Alla våra värden - historia, respekt och produktkvalitet -  finns representerade i våra viner.