Teruzzi

(1)

T i Teruzzi representerar jordens källa och familjen håller till i den lilla medeltidsbyn San Gimignano i Toscana. Här görs vitt vin på druvsorten vernaccia. 

Dåtid, nutid och framtid samexisterar på Teruzzi som är en toppmodern vingård. Här utforskas de mest innovativa lösningarna för att producera de bästa vinerna, samtidigt som man respekterar det lokala arvet och den toskanska vintraditionen.

Teruzzi representerar en samtida värdering av det forntida Toscana med sin sekelgamla tradition. Vinerna är en hyllning till det historiska arvet, adeln, medeltidsbyn San Gimignano och dess mest värdefulla tillgång: druvsorten vernaccia.

Vernaccia di San Gimignano - kungens vin

Ett vitt vin som så sent som på 1200-tal serverades vid kungars, påvars och välbärgade köpmäns bord i Europa. Vernaccia var, trots några århundraden av nedgång, det första italienska vinet som tilldelades en ursprungsbeteckning 1966. Nu äger Teruzzi med 60 hektar den största utbredningen planteringar av vernaccia. Teruzzis egendom sträcker sig över 180 hektar – 94 vinstockar, varav 60 vernaccia.

År 1974 grundade Enrico Teruzzi,  ingenjör till yrket och vinmakare som kall, vingården som bär hans namn än idag. Med hjälp av sin fru Carmen, i skuggan av San Gimignanos karakteristiska torn och sekulära historia, ligger den omgiven av de toskanska kullarna.

En ny era med familjen Moretti

År 2016 övertogs egendomen och vingården av Terra Moretti, företaget som ägs av familjen Moretti, vars motto lyder: "Att investera i vad marken har att erbjuda, för att förankra framtiden i det." Det är det som är andan bakom Terra Morettis strävan att ta vid, där Teruzzis grundare lämnade. 

Innovation och tradition

Inga kemiska gödselmedel eller ogräsmedel används i vingården. Användningen av bekämpningsmedel har minskats med 50% . Dessutom komposteras alla vinrester och stjälkar på egendomen och sprids i vingårdarna. Detta är bara några av de nyckelförändringar som införts.

Dessutom utförs noggrann knoppsortering på alla 96 hektar vingårdar på våren för att få en välbalanserad, högkvalitativ produktion. Genom att stödja och leda druvornas naturliga karaktär, undersöka territoriala variationer och försöka överföra det bästa möjliga resultatet till flaskan för att ge en originalstil, ett uttryck för terroir och var unik årgång, oöverträffad någon annanstans.

Teruzzis pionjärroll, deras studier av avantgardistiska metoder, rigor och stilistisk enkelhet går hand i hand med sökandet efter processer som ger personliga, autentiska viner, smakrika och som uttrycker egenskaperna hos dess ursprungsplats.

Grupperade i 4 stora områden - Casetta, Racciano, Montegonfoli och Ponte Rondolino, i kommunen San Gimignano, och 16 hektar i Suvereto - säkerställer Teruzzis egendomar en variation av jordmån, höjdskillnader, lutningar och mikroklimat. En kavalkad av zoner och underzoner, områden och vingårdar som kan sätta sin prägel på vinerna, delvis eftersom vernaccia är en druvsort som är exceptionellt känslig för jordvariationer och den fördelaktiga klimatpåverkan från den närliggande Tyrrhenska havet. Många alternativ att välja mellan med tanke på det bästa möjliga resultatet.

Originalitet, innovation och historisk kontinuitet med tradition: det är Teruzzis stil. En stil som har utvecklats och förverkligats i San Gimignano, en av de bäst bevarade medeltida städerna i Toscana.

Loggan och den nya etiketten

Loggan och etiketterna är en hyllning till medeltiden, stadstaternas tid, som också var höjdpunkten av ett blomstrande San Gimignano - ingen mörk period, utan en tid av stor mänsklig och andlig evolution, när rationalitet och irrationalitet, förundran och bedrägeri, oro och tvivel sammansmälte.

Under medeltiden var allting en symbol, det vill säga en representation som, antingen genom konvention eller inspiration, skulle lyfta ens tankar till högre nivåer, abstrakta begrepp, realiteter med mångtydiga betydelser. Denna idé ledde Morettifamiljen, i samarbete med Studio Doni & Associati, att omgestalta logotypen, etiketterna och Teruzzis bild som helhet, genom att förena historia, arv och framtid. En varumärkesbild som gör Teruzzi till ett unikt företag inom sin sektor.

T som i Teruzzi och livets källa

Bokstaven T i Teruzzi representerar livets källa, med solen och månen antyder den tidens gång. Den nya logotypen har två huvudfunktioner: form och färg, båda översatta till arketyper som talar direkt till vår fantasi.

Den gyllene solen står för självbestämmande, styrka, generositet och en positiv inställning. Den silverfärgade månen står för känslighet, känslor, flytande och föränderlighet. De är arketyper av vår inre dualitet: manligt och kvinnligt, Yin och Yang.