Bronco Wine Company

(0)

Familjeägda Bronco Wine Company är mest känt för sina prisvänliga vardagsviner men är också USA:s fjärde största vinproducent med mer än 100 års erfarenhet av vinodling.

Amerikanskt familjeföretag med Italienska rötter

Bronco Wine Company startades 1973 av tre bröder med efternamnet Franzia. Egentligen påbörjades företagets historia långt tidigare. Redan 1906 planterade brödernas anfader; den italienske invandraren Giuseppe Franzia, sina första vinplantor i Kalifornien. Några år senare började han tillverka och sälja vin tillsammans med sin fru Teresa.

Ett 13 år långt alkoholförbud samt den stora depressionen satte käppar i hjulen för makarna Franzia. De övergick till att sälja druvor vilket var framgångsrikt och företaget växte med fler vingårdar. När förbudet att sälja alkohol till slut hävdes återstartades vinproduktionen. Produktionen var framgångsrik och företaget fortsatte växa. I slutet av 60-talet var familjen Franzia USA's sjätte största vinproducent.

Dock skedde tillväxten inte helt utan problem. Några familjemedlemmar ville dra sig ur och till slut såldes företaget till Coca cola som därmed fick rättigheterna till namnet Franzia. De tre yngre familjemedlemmarna som fortfarande var intresserade av att producera vin fick därmed välja ett nytt namn och 1973 grundades Bronco wine company där Bronco står för ”brothers and cousin”.

USA’s fjärde största vinproducent

Idag kontrollerar Bronco Wine Company 45 000 tunnland av vinplanteringar i Kalifornien vilket gör företaget till det största sett till areal. Tittar man på försäljningssiffror är Bronco istället fjärde störst med 230 miljoner producerade liter vin per år.

Tvådollars-vinet som förändrade marknaden

Bronco Wine Company producerar en rad olika viner som säljs under flertalet olika varumärken, de flesta i budgetsegmentet. Mest känt är kanske varumärket ”Charles Shaw”. Detta vin började säljas i Kalifornien 2002 till det låga priset 1.99 amerikanska dollar och fick snabbt smeknamnet "Two Buck Chuck".

Vinet blev oerhört populärt och förändrade många amerikaners syn på vin. Istället för någonting dyrt som bara kunde drickas vid speciella tillfällen visade ”Two buck chuck” att vin även kunde vara något vardagligt som alla hade råd med. Med detta vin visade Bronco Wine company också att pris inte nödvändigtvis behöver hänga ihop med kvalitet då Charles Shaw har vunnit flera utmärkelser där man slagit många betydligt dyrare viner.