Bodegas Paniza

(7)

Vinbönder kring byn Paniza vid foten av de iberiska bergen gör vin tillsammans sedan 1953. Bodegas Paniza är vinkooperativet med det gemensamma syftet att sprida regionens flytande guld över världen.

Byn Paniza ligger i vindistriktet Cariñena vid foten av de Iberiska bergen. Det är ett område med perfekt klimat för vinodling. Redan 1953 gick bygdens vinproducenter samman i ett kooperativ, för att kunna marknadsföra sina viner och därigenom låta resten av världen kunna få ta del av vad de ansåg var det bästa regionen kunde erbjuda.

Under 80-talet påbörjade Bodega Paniza sin resa mot att bli en modern vinproducent. Tillverkningsprocesserna automatiserades och produktionen ökade. Idag är Bodegas Paniza en toppmodern anläggning med 3 000 hektar vinodlingar. Syftet med produktionen är dock detsamma, nämligen att sprida regionens flytande guld över världen.

Medan vinet fortfarande tillverkas med samma omsorg som vid starten.

En framgångsrik exportör

Bodegas Paniza motto är flexibilitet. Företaget jobbar ständigt med att anpassa sig till olika trender och geografiska marknader, utan att för den saken tumma på kvaliteten. Strategin är framgångsrik och idag blir Bodegas Panizas viner sålda i cirka 60 länder spridda över fem kontinenter. Resan är däremot inte över, deras målsättning är att bli en av världens mest välrenommerade vinproducenter.

Ekonomiska framgångar är viktiga för att Bodegas Paniza ska kunna uppnå sitt andra mål, vilket är att boosta den lokalekonomin. Det gör de bland annat genom att anlita cirka 300 underproducenter i regionen. De är också noggranna med att utvecklingen och produktionen ska vara ekologiskt hållbar. Det är regionens unika klimat och miljö som möjliggjort företagets framgångar, varför att bevara denna miljön är därför centralt i verksamheten.

Ett brett sortiment med flera prisbelönta viner

Klimatet och de geografiska förutsättningarna i Cariñena är perfekta för många olika typer av druvor. Bodegas Paniza har därför ett brett sortiment av både röda, vita och rosé-viner av olika sorter. Vinet blir marknadsfört under sju olika varumärken, vilket tilltalar olika konsumenttyper och plånböcker. Företagets fokus ligger dessutom på de mer budgetorienterade vinerna. Det är sådana finns på hyllan på stormarknader och i mataffärer. Dessutom är flera av vinerna sådana som har vunnit priser internationellt i dessa segment.