• Fri frakt, värde 199kr
  • 100% Nöjd kund-garanti
  • Över 1000 unika viner
MAN Essay SGCM 2017 Shiraz

MAN Essay SGCM 2017

MAN Essay SGCM 2017

Pris 119 kr

Bevaka vinet här

Oj då, den här produkten är tyvärr slut i lager! Ange din mailadress för att bevaka vinet, du blir meddelad när vinet åter är i lager!
Din bevakning är nu registrerad. Så fort vinet kommer in i lager skickar vi dig ett mail!

Bevaka vinet här

För att bevaka en produkt behöver du ange din epostadress och godkänna våran integritetspolicy.
Jag godkänner integritetspolicyn hos Vinoteket.

Oj då, populära viner tar tyvärr slut snabbt.

Vi rekommenderar dig att istället testa denna kundfavorit

Lagerstatus
Kommer vecka 33
Lagring
Drick nu eller inom de närmsta 3-4 åren.
Karaktär
Kryddigt och elegant
Färg
Djupt granatröd
Land
Producent
Huvuddruva
Druvor
69% Shiraz, 13% Grenache, 11% Cinsaut, 7% Mourvédre
Typ
Rött
Volym
750 ml
Sockerhalt
2,9 g/l
Alkoholhalt
14,0%

Doft & Smak

Expressiva aromer av plommon och svarta vinbär med toner av peppar och blommor. Medelfylliga och runda smaker av skogsbär och kryddor. Mycket djup och finess med lätt kropp och fina tanniner. Fint avslut som hänger kvar.

Passar till

Servera svalt strax under rumstemperatur. utmärkt i ett glas på egen hand eller tillsammans med asiatiska- eller italiensk mat.

Beskrivning

Essay är ett varumärke från M A N Vintners som på kort tid blivit en riktig kundfavorit, mycket tack vare sin stora prisvärdhet. Essay skiljer sig från M A N-vinerna så till vida att det är blends medan M A N är rena druvsortsviner. I detta fallet en klassisk Rhône-blend (bara druvor med sitt ursprung i Rhône-dalen) på Syrah, Grenache, Cinsault och Mourvedre. Elegant, kryddigt och extremt mycket vin för pengarna.

Om producenten

Det började med den enkla planen att skapa ett vin man skulle älska att köpa. Tanken föddes mellan de tre vinmakare José Conde och bröderna Tyrrel och Philip Myburgh som därför började jobba tillsammans 2001 ihop med en grupp odlare i Paarl. Namnet kommer från deras fruars initialbokstäver (Marie, Anette och Nicky) då de behövde komma på ett bra sätt att motivera varför de skulle vara borta mer hemifrån; "de är ju för er skull". De 300 första lådorna skapade i Josés traktorskjul och idag 13 år senare producerar de mer än 175 000 lådor och exporterar till 25 länder. Framgångssagan beror till stor del på det fanatiska fokuset på att skapa prisvärda produkter. Något som bl.a. backas upp av Robert Parker "I tasted excellent wines from MAN Wines. This winery has some fabolous values!".